Tallinna Teeninduskooli rahvusvahelistumise strateegia 2021–2025
KINNITATUD direktori käskkirjaga nr 1-1/648 23. oktoober 2020. a
Tallinna Teeninduskooli (edaspidi Teko) rahvusvahelistumise strateegia on alus rahvusvaheliste suhete korraldamiseks koolis ja määratleb kooli rahvusvahelise töö edasised arengueesmärgid ja tegevussuunad. Rahvusvaheline tegevus toetab kooli arengukava eesmärke, konkurentsivõimet ja õppe kvaliteedi püsimist heal tasemel.
Teko rahvusvahelistumise visioon: Kogu kool on õppijakeskselt kaasatud rahvusvahelistesse tegevustesse.
Strateegia lähtub Teko arengukavas 2015 – 2020 püstitatud eesmärkidest ning uue, 2021 – 2023 arengukava tööprojektist. Strateegia aluseks on Haridusvaldkonna arengukava 2021–2035.
1. Rahvusvahelistumise üldeesmärgid
1.1 Rahvusvahelised tegevused ja koostöö on Teko koolielu loomulik osa, mille tulemusel mitmekesistame õppetööd ja rakendame parimaid praktikaid õppetöösse. Eesmärgi täitmist toetavad tegevused:
- Projektide kirjutamine ja rakendamine õpirännete finantseerimiseks. Teko võimaldab kooli õpilastele ja õpetajatele iga-aastaseid õpirändeid erinevate Euroopa programmide kaudu.
- Virtuaalne koostöö partnerkoolidega. Õppetööd rikastatakse erinevate digitundidega võõrkeelte ja erialatundides. Kasutatakse E-Twinningu platvormi.
- Osalemine rahvusvahelistes organisatsioonides. Osalejad toovad kooli tagasi parimad kogemused ja tähelepanekud õppetöökorralduse, õppesisu ja õppekavade arenduseks.
- Õpilaste erialavälise rahvusvahelise koostöö soodustamine. Õpilastel võimaldatakse osaleda erinevates Euroopa noortele mõeldud projektides (noortevahetused ja koolitused) ning neid julgustatakse ka ise projekte läbi viima.
- Õpilasi ja õpetajaid kaasatakse välisriikidest vastuvõetavate gruppide tegevustesse. Tutvustatakse kooli, Tallinna linna ja Eestit. Õpetajad kaasavad külalisõpetajaid oma tundidesse või võtavad partnerkooli kolleege endale töövarjuks.
Tulemusnäitajad:
- Igal aastal on koolis vähemalt üks Erasmus+ õpirändeprojekt ning üks koostööprojekt.
- Aastaks 2025 osaleb eelneva perioodi tulemustega võrreldes 40 % rohkem (ehk kokku 115 inimest) Teko õpilast rahvusvahelistes projektides ja õpirännetes.
- Aastaks 2025 osaleb eelneva perioodiga tulemustega võrreldes 50 % rohkem (kokku 35 inimest) Teko õpetajaid/spetsialiste rahvusvahelistes projektides ja õpirännetes.
- Õpirännetes osalenud töötajad jagavad kogemusi ja tähelepanekuid kolleegidega avatud Erasmus+ hommikutel, mis toimuvad vähemalt neli korda õppeaastas.
- Õpirännetes osalenud õpilased jagavad õpirände kogemusi teistele õpilastele vähemalt kaks korda õppeaastas.
- Iga põhikoolijärgne õppegrupp on nominaalse õppeaja jooksul kaasatud ühte virtuaalsesse õppeprojekti partnerkoolidega.
1.2 Rahvusvaheliste kogemuste kaudu tõstame nii õpilaste kui ka töötajate erialaseid kompetentse ja võtmepädevusi, toetame elukestvat õpet ning rakendame õppijakeskset lähenemist. Eesmärgi täitmist toetavad tegevused:
- Õppijakeskne lähenemine õpirännetes. Õpirännete praktikakohad valitakse vastavalt õpilaste individuaalsetele võimetele ja tema arengut toetavalt. Iga valdkonna/eriala õpilasel/õpetajal on võimalus valida erinevate riikide praktika/stažeerimisvõimaluste vahel. Välisriigi valdkonna spetsialisti meistriklass. Igas erialavaldkonnas toimub töötajate erialaste kompetentside tõstmiseks välisriigi spetsialisti koolitus. Pärast kooli lõpetamist on õpilastel võimalus osaleda õpirännetes ühe aasta jooksul, kasutades seejuures ka Erasmus PRO võimalusi.
- Õpirännetesse kaasatakse vähemate võimalustega õppureid. Vajadusel kaasatakse õpirändesse tugiisik. Loome lisavõimalused võõrkeele õppimiseks. Täiendav võõrkeeleõpe õpetajatele ja õpilastele.
- Rahvusvahelisetel kutsemeistrivõistlustel osalemine – õpilased võistlejatena, õpetajad ekspertidena. Võimalus võrrelda erialaseid kompetentse ja oskusi teiste riikide samalaadsete koolidega.
Tulemusnäitajad:
- Aastaks 2025 osaleb eelneva perioodi tulemustega võrreldes 40% rohkem (kokku 115 inimest) Teko õpilast rahvusvahelistes projektides ja õpirännetes.
- Aastaks 2025 osaleb eelneva perioodi tulemustega võrreldes 50% rohkem (kokku 35 inimest) Teko õpetajaid / spetsialiste rahvusvahelistes projektides ja õpirännetes..
- Igal aastal toimub vähemalt viis Erasmus PRO õpirännet.
- Igal aastal viib igas erialavaldkonnas vähemalt üks välisriigi oma valdkonna spetsialist läbi loengu või praktilise meistriklassi õpetajatele.
- Igal aastal korraldame soovijate olemasolul täiendava võõrkeeleõppe kursuse.
- Igal aastal osalevad kooli õpilased partnerkoolide korraldatavatel kutsevõistlustel.
1.3 Teko on usaldusväärne ja tunnustatud koostööpartner partnerkoolidele, ettevõtetele ning sidusorganisatsioonidele Euroopas ja mujal maailmas. Hoiame koostööd heade partneritega ja arendame pidevalt partnervõrgustikku. Eesmärgi täitmist toetavad tegevused:
- Rahvusvaheliste suhete arendamine ja koostöö igas erialavaldkonnas Euroopas ja mujal maailmas. Koolil on kaasaegne, asjakohase infoga inglisekeelne koduleht ja infomaterjal.
- Välisriikide õpilaste ja õpetajate vastuvõtmine. Teko pakub grupi erialaseid soove arvestavat vastuvõtuprogrammi ja praktilisi tegevusi. Teko organiseerib partnerkoolide õpilastele praktika kohalikes ettevõtetes.
- Osalemine rahvusvahelistes koostööprojektides. Teko osaleb ja on avatud osalema erinevates rahvusvahelistes koostööprojektides.
Tulemusnäitajad:
- Teko võtab aastas vastu vähemalt 5 gruppi välisriigi õppijaid ja/või õppejõude.
- Igal aastal toimuvad õpiränded vähemalt kümnesse erinevasse Euroopa riiki.
- Igal aastal toimuvad õpetajate/spetsialistide õpiränded vähemalt 2 uude partnerkooli.
- Igal aastal on koolis vähemalt üks Erasmus+ koostööprojekt.
2. Rahvusvahelise koostöö kvaliteedi tagamise meetmed
- Partnerorganisatsioonide valikul lähtutakse varasemast koostööst, võrgustikesse kuulumisest ja/või organisatsiooni kogemustest.
- Õpirännetesse ja rahvusvahelistesse tegevustesse kaasatakse vähesemate võimalustega osalejaid (suurperede lapsed, üksikvanemate lapsed, kolmandate riikide kodakondsust omavad õpilased, sotsiaaltoetuste saajad jne.)
- Kooli õpilastel ja õpetajatel/spetsialistidel on igal aastal võimalus avalikul konkursil kandideerida õpirännetesse. Kandideerimise protsessis kasutatakse Europassi CV-d, motivatsioonikirja ning avaldust. Soovi avaldanud õpilastega toimuvad vestlused.
- Õpirännetele eelneb osaleja ettevalmistav juhendamine. Jagatakse vastuvõtva riigi, sealse kultuuri ja keskkonnasäästlikkuse ning -vastutuse alast teavet. Osaleja saab kaasa meelespealehe koos vajalike kontaktide ja hädaabi numbritega.
- Õpirändesse minejaga sõlmitakse kooli ja osaleja vaheline leping ning 3- või 4-poolne kooli, osaleja, vastuvõtva organisatsiooni ja/või ka ettevõtte vaheline leping.
- Õpirände ajal antakse igal nädalal tagasisidet projektijuhile ja/või erialaõpetajale. Õpirännete uusi partnereid seirab kohapeal õpetaja või projektijuht.
- Õpirännetes osalevad õpilased ja töötajad täidavad tagasisideküsimustiku ja vestlevad projektijuhiga. Tagasiside põhjal analüüsib projekt õpirände tulemuslikkust. Tulemuste alusel toimub edasine koostöö parendamine või vajadusel otsitakse uus partner.
- Koostööpartneritega sõlmitakse vastastikuse koostöö memorandum (Memorandum of Understanding).
- Õpirännetes osalejaid tunnustatakse Europass Mobility sertifikaadiga.
- Õpirändeid kajastatakse blogide, esitluste, praktikalugude, foto-postrite, podcast’ide ja/või raamatuna. Õpirännete tegevused ja tulemused on nähtavad nii koolisiseselt kui ka väljaspoole kooli.
3. Rahvusvahelistumise strateegia rakendamine
Rahvusvahelistumise strateegia elluviimist toetavad konkreetsed tegevused kavandatakse kooli arengukava tegevuskavas ja tööplaanides. Arengukava tegevuskava täitmist analüüsitakse 1 kord aastas. Tööplaani täitmise analüüsitakse 2 korda aastas.