MHT007 – ePortfoolio
ePortfoolio ehk e-õpimapp on õppimise ja hindamise meetod. Õpimapi kasutamise eesmärk on toetada õppija õpi- ja töökogemuste ja –tulemuste reflektsiooni ja seeläbi tuua välja tema tugevad küljed, unikaalsus, õpingute jooksul omandatud teadmised ja oskused. See aitab õppijal selgusele jõuda oma eesmärkides ja (õpi-)vajadustes ning soovides, aitab jälgida ning planeerida tal oma arengut, väljendada oma originaalsust ja loomingulisust. Õpetajal aitab õpimapi kasutamine suunata, jälgida ja hinnata õppija erialast arengut ning õpetamise efektiivsust.
Õpimapil on mitmeid vorme:
- Töömappi paigutatakse kogu materjal, mis koguneb õppeperioodi jooksul või õppeülesande täitmise käigus (projekti tegemine, uurimistöö koostamine). Töömapis võib leiduda kõike alates ideekavanditest, küsitlustest, visanditest kuni lõpptulemuseni.
- Näidismappi valib õppija tehtud tööde hulgast parimad.
- Õppija arengumappi koondatakse pikema perioodi kestel tööd, mis iseloomustavad kõige paremini õppija arengut.
- Temaatilised mapid võivad sisaldada ühe teemaga seotud materjale.
E-portfooliol on paberil oleva portfoolio ees mitmeid eeliseid:
- saab koondada, hallata ja esitleda erinevat tüüpi materjale: dokumente, teksti, pilti, heli, videot; lisada veebilinke ning erinevat tüüpi faile;
- saab sisukorra või hüperlinkide abil sobivalt organiseerida;
- saab määrata, kas ja kes seda õpimappi näeb ning muudab;
- veebipõhiselt veebiaadressi kaudu jagatav ja kaasavõetav (eksporditav zip-failina, oma arvutisse salvestatav vm);
- saab dünaamiliselt pidevalt täiendada (muuta, salvestada, avalikustada).
Õpimapp:
- võimaldab nii protsessi kui ka tulemuse hindamist: mida on õpitud ja kuidas on õppimisprotsess kulgenud;
- toob esile õppija tugevad küljed, arengu ja edu. Õpimapp peaks võimaldama õppija eneseanalüüsi, osalust enesehindamisel ning motiveerima edasisteks pingutusteks;
- aitab õppijatel teadvustada endale oma võimeid ja oskusi, annab õppijatele võimaluse teha valikuid, luua seoseid vana ja uue vahel, olla vastutav enda õppimisprotsessi eest;
- võimaldab individuaalsuse avastamist ja arvestamist.
Õpimapi hindamine
Õpimapi hindamiseks on mitu võimalust:
- hinnatakse üksikuid töid, aga õpimappi tervikuna ei hinnata;
- hinnatakse nii üksiktöid kui õpimappi tervikuna.
Tehnilised lahendused
Järgnevalt on mõned veebiviited keskkondadele, mis sobivad enda e-portfoolio loomiseks. Kui õpetaja soovitab selliseid võimalusi oma õppeaine raames, peaks ta kindlustama, et temani jõuaksid kõigi õppijate e-portfooliote veebiaadressid.
- Weebly: http://weebly.com/ (juhised: http://voimalused.weebly.com/)
- Synthasite: http://www.synthasite.com/ (juhised: http://vartsu.edicypages.com/synthasite)
- Google Sites: http://sites.google.com/ (juhised: http://vartsu.edicypages.com/googlesites)
- LiveBinders: http://www.livebinders.com (juhised: https://www.youtube.com/watch?v=Dp4ytf_qS6g)
- Wix: http://www.wix.com/ (juhised: https://www.youtube.com/watch?v=XLA0bQSqN9M)
- WordPress.com
NÄITED kooli töötajate ePortfooliotest
http://taisitalviste.weebly.com/minust.html
http://annika-e-portfoolio.weebly.com/
http://pizipuravik.weebly.com/index.html