Ukraina kutsehariduse projekt lõppenud
Meeli Kaldma
2017. aasta jaanuaris alustas Innove Välisministeeriumi arenguabi projekti «Eesti kogemuse jagamine Ukraina kutsehariduse reformide toetuseks Volõõnia oblastis», mis lõppes selle aasta 22. mail konverentsiga Kiievis. Konverentsil esines lõppettekandega Tallinna Teeninduskooli õppedirektor Tiina Plukk.
Projektis osalesid Tallinna Teeninduskool, Ida-Virumaa Kutsehariduskeskus, Valgamaa Kutseõppekeskus, Olustvere Teenindus- ja Maamajanduskool ning viis Ukraina Volõõnia oblasti kutsekooli. Projekti käigus tegime meie koostööd Ljubomlskii Lütseumiga (Любомльський профессиональный лицей). Meeldiv koostöö oli nende väga pühendunud õpetajate ja kooli juhtkonnaga, kes tahaksid näha kiiremat arengut nende kutsehariduses kui seni.
Koostati uus koka õppekava, vaadati üle koos juhtkonnaga kooli arengusuunad ja võimalused. Vahetati kogemusi praktilise ja teoreetilise õppe alal, Eestis käisid stažeerimas nii juhtkonna liikmed kui kokaõpetajad. Pildil Volõõnia oblastist metoodiline juht Zoja Parfenjuk ja Ljubomli kooli toitlustuse õpetajad Tamara Kratjuk ja Oksana Simtšuk. Koos osaleti 2017. aastal Viimsi kalapäeval, kus meie õpilastega koos kala grilliti, külalisi ja õpilasi saatsid Teko toitlustusjuht Pille Pajula ja õpetaja Kristi Tiido.
Direktorina oli mul hea meel tõdeda, et viimase õppevisiidi ajal tekkis Ljubomli kooli toitlustuse õpetajatel oma initsiatiiv, kuidas õppeprotsessi uuendada, hindamissituatsioone integreerida teiste ainetega ja omavahel meeskonnana töötada selle nimel. Loodan, et juhtkonnal tekkis suurem kindlustunne tuleviku osas, ja selgus, mida nemad koolis suudavad mõjutada.
Hoolimata puuduvast kaasaegsest keskkonnast on Ukrainas töövaldkond, millest on õppida. Igal õpetajal on eraldi arengumapp, kus on sõnastatud igaks õppeaastaks oma eesmärgid ja ülesanded ning väljatöötatud õppematerjalid. Õppematerjalid on avalikult kättesaadavad ja kasutatavad kooli kõikidele töötajatele, need on abiks ka uutele õpetajatele tööle asumisel. Arengumappi kasutatakse ka atesteerimise alusena.
Mulle kui koolijuhile oli võimalus oma mentorioskusi kasutada praktikas ja võtsin seda kui õppimisprotsessi. Soovime edu kutsehariduse edendamisel oma Ukraina kolleegidele!