Teko rahvusvahelistumise programm
Kinnitatud kooli nõukogus 27.01.2016
I Üldsätted
1. Dokument sätestab Tallinna Teeninduskooli (edaspidi Teko) rahvusvahelistumise eesmärgid, valdkonnad, eelisarendatavad tegevused ning nende elluviimise.
1.1. Programmi eesmärk on rahvusvahelise kogemuse kaudu tõsta nii õpilaste kui ka töötajate konkurentsivõimelisust tööturul ja mitmekesistada õppetööd, toetamaks elukestvat õpet.
1.2. Eelisarendatav tegevus on õpilaste ja töötajate rahvusvahelise mobiilsuse abil toetada nende elukestvat õpet.
1.3. Rahvusvahelistumise põhimõtted kehtestatakse Eesti elukestva õppe strateegia 2020 ja selle kutseharidusprogrammi 2015–2020, „Teadmistepõhine Eesti” ja muule haridusalasele seadusandlusele tuginevalt ning on õppeasutuse arengusuundade põhine.
1.4. Rahvusvahelistumise põhimõtted toetavad Teko arengukavas püstitatud eesmärkide saavutamist, õppe- ja teadustöö kvaliteedi tagamist ja tõstmist ning on õppeasutuse tegevuse tulemuslikkuse hindamise osa.
1.5. Välispartnerite valimisel lähtub Teko eelkõige pikaajalisest positiivsest koostöökogemusest ja mobiilsuse eesmärkide täitmise võimalustest partneri poolt, samuti oma võimalustest nii saatva kui ka vastuvõtva partnerina. Eelistatud välispartnerid on teenindusvaldkonna erialasid õpetavad kutsekoolid.
1.6. Rahvusvahelise koostöös on üheks prioriteediks regionaalse suuna arendamine, sh laiendatud koostöö lähinaabritega, Põhjamaadega, ELi liikmesriikide ja ELi programmidesse kaasatud riikidega.
II Tegevuste valdkonnad rahvusvahelistumise protsessis
2. Õpilasvahetus
Õpilasvahetuse eesmärgiks on kutseõppurite paranenud kutsealased ja võõrkeelte-alased teadmised ja oskused ning sotsiaalne küpsus, et tulla paremini toime õpitud erialal ja pakkuda tugevamat konkurentsi nii Eesti-sisesel kui ka -välisel tööturul.
2.1. Kandideerimise tingimused
Tulevase kandidaadi sobivust hinnatakse järgnevate kriteeriumide alusel:
- valmisolek ja vabatahtlikkus – õpilase motivatsioon välispraktikale minekuks;
- õppeedukus, kohusetundlikkus õppetöös ja õppevõlgnevuste puudumine;
- inglise keele või muude võõrkeelte oskus;
- aktiivsus ja sotsiaalsed oskused.
2.2. Osalejate valik algab võimalustest teavitamisega, mida tehakse neljal viisil: rühmade meililistide kaudu, rühmajuhendajate abil, Teko kodulehe kaudu ja lisaks ka koordinaatori poolt suusõnaliselt, vahetult konkureerivates õpperühmades. Konkureerivad õpperühmad valitakse jooksva õppeaasta praktikagraafikust lähtuvalt, eelistades konkreetsel perioodil õppekavajärgsele praktikale minevaid rühmi, et lihtsustada õppurite naasmist õppetööle. Õpilased esitavad CV ja motivatsioonikirja. Seejärel kontrollitakse juhtivõpetaja poolt õppevõlgnevuste puudumist. Õpilastega viiakse läbi intervjuud, kus osalevad eriala juhtivõpetaja ja projektijuht, vajadusel rühmajuhendaja/keeleõpetaja, intervjuul kontrollitakse muu hulgas ka inglise keele oskust. Seejärel kinnitatakse valik direktori käskkirjaga projektijuhi esildise alusel.
2.3. Vastuvõtva/vahendava partnerina õppurite lähetusprojektis osalemine.
Igast konkreetsest lähetusest sõltuvalt planeeritakse tegevused õppurite vastuvõtuks ja moodustatakse kohapealne meeskond. Vastuvõtmisel lähtutakse eelkõige välisõppuri soovist ja praktika/õppekäigu eesmärkidest.
2.4. Mobiilsuste planeerimisel arvestatakse igal konkreetsel juhul õppekava eripäradega. Juhul, kui õppekava muutub, vaadatakse jooksvalt üle õpiväljundid, praktikaperioodi kestvus, praktika sisu jne. Paindlikkuse huvides planeeritakse konkreetseid õpirändeid ühe õppeaasta lõikes.
3. Töötajate mobiilsus
3.1. Töötajate mobiilsuse eesmärgiks on haridustöötajate paranenud kutsealane pädevus ja võõrkeelte-alased teadmised, professionaalse ja sotsiaalse toimetuleku oskus ja sobivate uuenduste rakendumine Teko arengu- ja tegevuskavast lähtuvalt.
3.2. Töötajate kandideerimise tingimused
- valmisolek ja vabatahtlikkus, initsiatiiv projektis osalemiseks;
- motivatsioon lähetuses omandatu hilisemaks tutvustamiseks ja töös rakendamiseks;
- inglise keele või muude võõrkeelte oskus;
- aktiivsus ja sotsiaalsus.
3.3. Lähetusel osalemiseks tuleb soovijal otsesele juhile esitada vabas vormis sooviavaldus. Sooviavalduste laekudes vestleb otsene juht soovijatega, valiku- ja otsustusprotsessi kaasatakse ka teised juhtkonna liikmed, juhtivõpetajad ja projektijuht. Kooli juhtkond võtab endale õiguse pakkuda lähetuses osalemist eelkõige neile, kellel varasem kogemus puudub, kuid kelle puhul on eeldatav kasutegur kõige suurem ning
kelle töökoormus võimaldab lähetuses osaleda. Osalejate valiku kinnitab kooli direktor käskkirjaga.
3.4. Vastuvõtva/vahendava partnerina töötajate lähetusprojektis osalemine.
Igast konkreetsest lähetusest sõltuvalt planeeritakse tegevused partnerkoolide töötajaskonna vastuvõtuks ja moodustatakse kohapealne meeskond. Vastuvõtmisel lähtutakse eelkõige külastajate soovist ja stažeerimise/õppekäigu eesmärkidest. Tegevustes osalemist eeldatakse projektides osalenud/osalevatelt töötajatelt, näiteks vastuvõtuprogrammi teostamisel.
4. Koostööprojektid
4.1. Koostööprojektis osalemine otsustatakse projekti päevakajalisusest ja Teko vajadustest ning ressurssidest lähtuvalt.
4.2. Koostööprojektis osalevate töötajatega sõlmitakse eraldi leping, millega määratletakse iga töötaja vastutusala ja kohustused.
4.3. Vajadusel toetatakse koostööprojektide tegevusi kooli eelarvest eesmärkide täitmiseks juhtkonna otsuse alusel
4.4. Koostööprojektidest saavad osa võtta eelkõige õpetajad, kes on panustanud projekti ettevalmistavatesse tegevustesse.
III Programmi rakendamine
5. Programmi põhimõtted kinnitatakse kooli nõukogu otsusega
5.1. Rakendamise põhimõtete kinnitamisel lähtutakse nii konkreetse finantseerimisprogrammi reeglitest kui ka Eesti Vabariigi seadusandlusest ning Teko põhimäärusest.
5.2. Programmi operatiivsed otsused kinnitab direktor juhtkonna otsuse põhjal (kk komisjonideks, töö- või juhtrühmadeks, kandidaatide nimekirjad jne).
5.3. Programmi tulemuslikkust analüüsitakse vähemalt üks kord kalendriaastas. Vajaduse korral viiakse sisse programmi muudatused, mis kinnitatakse Teko Nõukogus.
6. Infovahetus
6.1. Töörühmade ja komisjonide moodustamine otsustatakse konkreetsetest tegevustest lähtuvalt, vajadusel kinnitab programmi tegevuskava ja juhtrühma direktor juhtkonna otsuse põhjal.
6.2. Rahastamise põhimõtted on määratud konkreetse rahvusvahelise finantseerimisprogrammi reeglistikuga.
6.3. Infovahetus konkreetse välispartneriga sõltub igast konkreetsest üksikjuhust. Peamised kokkulepped saavutatakse e-kirja teel, vajadusel telefonitsi ja/või silmast silma kohtumistel. Peamine infovahetus välispartneritega toimub e-kirja teel.