Hariduse ja oskuste kaardistamine
Meeli Kaldma, Tallinna Teeninduskooli direktor
Suurimaks väljakutseks kutsehariduses saab lähiaastail olema tööandja vajadustest lähtuva isikupõhise õppe pakkumine. 28. märtsil toimus kutsehariduse konverents „Kas käes on pööripäev?“ Kai Realo, Circle K Eesti peadirektor, vastne Tööandjate Keskliidu volikogu juht ütles oma ettekandes „Millist (kutse)haridust vajame?“ välja tööandjate suurima mure – töökäsi napib ja seega peab pakutav õpe olema paindlik. Toon siit välja tema ettekandest üldtuntud faktid:
- Eesti töötajate hulgas on endiselt väga suur eri- ja kutsehariduseta inimeste osakaal.
- Täiskasvanute (25−64 a) seas on see 28,5 %.
- Madala haridustasemega mitteõppivate 18‒24-aastaste elanike osakaal on 10,5 %.
Tallinna Teeninduskoolis toimus 22. märtsil ümarlaud, kus arutleti eeltoodud probleemidest lähtuvat teemat – kuidas anda parim võimalus kutseoskuste omandamiseks, kas oskuste kaardistamine võiks olla parimaks eelduseks õppesse sisenemiseks.
Ümarlauale olid kutsutud Teko head kutsehariduse sõbrad Soomest – professor Taina Hanhinen, C&Q Systems tegevjuht, Jyväskylä ametikooli Gradia vastuvõtujuht Elina Vettenranta ja koolitusjuht Anna-Mari Landen. Taina Hanhinen juhitav C/Q Systems on juba pikka aega pakkunud oskuste kaardistamise teenust nii tööandjatele kui koolidele. Kaardistamise tulemuste põhjal saab pakkuda inimestele just neile vajalikku koolitust. Ettevõttel on juba olemas valmidus eestikeelse platvormi avamiseks.
Elina ja Anna-Mari tutvustasid viimase haridusreformi mõju ja rakendust kooli vaatenurgast. Soome koolisüsteemi ametioskuste omandamiseks võib inimene teha seda kogu aasta läbi, st vastuvõtt on avatud aastaringselt. See seab väga kõrged nõudmised vastuvõtuprotsessile ja oskuste õigele kaardistamisele, mis sobiksid kokku inimese eelnevate oskuste ja motivatsiooniga.
Ümarlaua kokkuvõttena:
- Koolitus on vaja jaotada väiksemateks osadeks;
- Väga oluline on õpilasele tagasiside saamine kas õpetajalt või oskuste kaardistamise näol;
- Suur roll on siin ka tööandjal, kes peab ütlema, millist töötajat tal ikkagi vaja on.