Tredu – hea praktikapartner Tamperes
23.-24. oktoobril 2019 külastasid Tallinna Teeninduskooli õpetajad ja õppemeistrid Soome kutsekooli Tredu Kangasala õppekeskuses Tamperes. Meid võttis vastu pagar-kondiitri osakonna õpetaja Kirsi-Marja Kasteenpohja koos kolme kolleegiga. Kirsi-Marja juba aastaid Erasmuse programmi raames praktikajuhendajana võõrustanud Teko õpilasi, ka praegu täiendas meie kondiitrieriala vilistlane Jaanika Tredus oma oskusi. Jaanika Tohter Männama praktika eesmärk on õppida gluteenivabade toodete valmistamist. Kangasala kooli aastavanune õppehoone on ainsana Soomes ehitatud nii, et laborites on võimalik vältida toorainete ristsaastumist ja nii on neil eraldi väike labor gluteenivabade toodete valmistamiseks.
Tredu koolis algab pagarite ja kondiitriõpilaste päev sellega, et õpetaja vaatab üle kõik esitatud tellimused ja jagab need õpilaste vahel ära. Koolil on avatud kohvik, kus müüakse oma tooteid – leivad-saiad, tordid, saiakesed, võileivad, smuutid jne. Hinnad on soodsad, omahinnale lisatakse 20%. Ümbruskonna elanikud on aktiivsed külastajad ja seega on õppetöö suurim osa just tellimuste ja kohviku teenindamine. Kui õpilane on tellimustööd valmis teinud, siis ta võib ise valida, mida ta veel küpsetada soovib, lepib selle õpetajaga kokku ja hakkab pihta. Õpilased on õpetatud iseseisvateks. Selleks, et olla valmis täitma ka kiirelt saabuvaid tellimusi, tehakse toodete põhjasid ja paljusid eeltöid – nii hakivad esimese kursuse õpilased noa käsitlemise tundide raames toorained ning valmis hake pannakse sügavkülma õiget tellimust ootama. Õpilased alustavad päeva kell 8:00 ja lõpetavad enamasti kell 13:00, kui nädala lõpul on enam tellimusi, siis ollakse vajadusel kauem, kuni kõik tööd saavad tehtud. Reedest pikemalt töötamist motiveeritakse sellega, et päeva lõpus tehtud tort loositakse kõigi tööl olevate õppijate vahel välja.
Õppekava ülesehitus
Õppetöö algab esimesel aastal üldainetega (hügieen, toitumise alused, tervislik toitumine jm.) ja lisaks õpilane õpib koka/teeninduse, pagar-kondiitri ning lihatoodete käitleja aluseid. Läbi selle saab ta teha valiku, millisel erialal teisel kursusel jätkata. Teisel kursusel on õppija ainult laboris ja alustab tööd pagari osakonnas. Kolmandal kursusel õpib kondiitri õpetaja käe all.
Õppija võib õppesse siseneda aastaringselt ja tema õppe pikkus sõltub ka tema olemasolevatest oskustest. Ollakse väga õppijakeskne ja paindlik. Õppe jooksul õpilased stipendiumi ei saa.
Igal aastal on kondiitrite osakonnas pulmatortide valmistamise võistlus. Iga õpilane valmistab 6 torti, mis eksponeeritakse kohalikus kaubanduskeskuses. Tegemist on suure sündmusega, milleks õpilane valmistub mitu-mitu kuud.
Kondiitri osakonna õpetaja Reijo motiveerib oma õpilasi sellega, et iga nädal valitakse välja nädala tegija, kellele langeb au kanda kokateemalisi viikingisarvi. Temast tehakse pilt ja pannakse seinale. Seinale jõudnud õpilaste hulgast valitakse aasta lõpus kõige tublim, kes saab rahalise preemia. Teiste tublide vahel loositakse sponsorite poolt välja pandud kingitusi, näiteks kokanuge ja teisi kallimaid kondiitritooteid. Peale lõpetamist on õpilastel kindel töökoht olemas, kuna tööandjad teades õpilaste head taset helistavad kooli ja värbavad parimad lõpetajad.
Saime kahel päeval jälgida õpetajate ja õpilaste tööd ning osaleda ka ise toodete valmistamises. Valmistasime karjalapirukaid ja gluteenivabasid plaadipirukaid ja karjalapirukaid, traditsioonilisi soome pullopitko saiasid.
Hästi planeerides jõuab Tredu laboris rohkem
Õppisime, et töö lihtsustamiseks saab paljusid asju ette teha, sügavkülma panna ja vajaduselt kiirelt võtta. Koolil oli jahutus- ja kerkekapid, mida kasutades saab hommikul kiirelt saiad küpsema panna. Õpilaste loomingulisuse areng on toetatud, kuna nad saavad vahetevahel ise retsepte valida. Päeva lõpuks koristamisel tõmbavad õpilased ise loosi, millise tööülesande saavad. Õpet toetab vanemate õpilaste nooremate vajadusel abistamine ja juhendamine, õpetajad soodustavad seda.