Laomajandus

Laomajanduse korraldamine on osa toitlustusettevõtte töökorraldusest, mille eesmärkideks on:

 Laomajandus hõlmab.

  1. kaupade ostuprotsessi,
  2. kaupade vastuvõttu lattu,
  3. kaupade ladustamist,
  4. ülevaadete omamist laos olevatest kaupadest.

Ettevõtte majanduslik kasu tuleneb muuhulgas ratsionaalsest laomajandusest, mille märksõnadeks on säästlikus ja optimaalne ostmine.
Toidu hügieenilisuse seisukohast on oluline kauba nõuetekohane vastuvõtmine ja säilitamine köögis või ladudes.
Süsteemselt paigutatud tooraine võimaldab töötajatel seda väiksema ajakuluga leida ja kasutada ning kaubavarusid jälgida ja kontrollida.
Toitlustusettevõtte sujuv töö sõltub täpsest ja hästi korraldatud varustamisest toorainete ja muude materjalidega.

Varumise all mõistetakse tööks vajaliku tooraine ja materjalide olemasolu tagamist. Varumise eesmärgiks on saada õigeaegselt sobiva kvaliteedi ja hinnaga ning vajaminevas koguses vajalikke tooraineid ja muid materjale. Varumine eeldab täpset planeerimist.

Toorainevarude planeerimisel arvestatakse:
• ettevõtte kaubakäivet
• menüüd
• ettevõtte kaugust hulgiladudest
• kohaleveo- ja säilitustingimusi
• toiduainete realiseerimisaega
Samuti ka:
• konkreetse tooraine võimalikku defitsiiti tarnijate juures
• hinnasoodustusi
• ettevõtte käibevahendeid
Tooraine varud ei saa toitlustusettevõttes olla ülemäära suured.  Kiiresti riknevaid toidukaupu varutake 2 - 3 korda nädalas ja selleks on kindlad tarnepäevad. Arvestatakse realiseerimisaegadega.

Hästi säilivaid toidukaupu nagu kuivained ja konservid võib varuda pikemaks ajaks. Varumise käigus teostatavat ostu-müügiprotsessi nimetatakse tarnimiseks ning  toidukaupa müüvat ettevõtet tarnijaks.